Over interpretatieverschillen, verbeterpunten en nieuwe mogelijkheden

Hoe denk jij? Hoe denk jij anders? Hoe redeneer jij anders dan de mensen in je omgeving? Hoe kom jij daardoor in je dagelijks leven in situaties terecht, waarin er interpretatieverschillen zijn? Ik ben ervan overtuigd dat iedereen anders denkt en dit is oké. Jij hebt jouw unieke kijk op de wereld en zo heeft een ander die ook.

Ik raakte laatst in een interessant gesprek verwikkeld, met iemand die aan mij vroeg wat ik op mijn telefoon bekeek. Het ging om een filmpje waarin ik zag hoe een coach een interventie uitvoerde. ‘Dus je zocht naar een verbeterpunt’… werd mij gevraagd, waarop mijn antwoord ‘nee’ was. In deze context was geen sprake van een verbeterpunt. Er was geen sprake van goed of fout, maar het ging om het zien van een andere manier. Voor mijn gesprekspartner was mijn antwoord niet voldoende. ‘Dus je zocht wél naar verbeterpunten, anders zou je het filmpje niet bekijken’. Opnieuw legde ik uit dat het woord ‘verbeterpunt’ in deze context voor mij niet passend was. In een gesprek met een collega, ja, hier zou ik spreken van verbeterpunten. Maar niet in het filmpje dat ik bekeek.

In de uitvoering van een interventie is er namelijk geen sprake van goed of fout. In coachland wordt gewerkt met ‘wat er is’.
Ik kan stap voor stap een oefening uit mijn hoofd hebben geleerd, maar als er tijdens de sessie iets anders aan het licht komt, waar op dat moment aandacht moet worden besteed, dan is dit wat er is. Verbeterpunten zijn niet aan de orde. Hoe zal de coachee weten dat een oefening niet op ‘de juiste manier’ is uitgevoerd, volgens het boekje? Als mijn coachee na de interventie met nieuwe inzichten naar huis gaat en daarna zelfstandig verder kan, ben ik een tevreden coach. Op deze manier heb ik mijn verhaal aan mijn gesprekspartner uitgelegd en hij begreep het.

Als coach was ik nieuwsgierig naar de oorsprong van zijn vraag. Hij vertelde dat in zijn dagelijks werk altijd wordt gezocht naar verbeterpunten. Geen oplevering aan de klant, als de verbeterpunten niet zijn uitgewerkt. Voor zijn visie toonde ik respect en in die context was ik het roerend met hem eens. Hij zei vervolgens: ‘Ja, maar toch wil je niet van mij aannemen dat je naar verbeterpunten zocht’, daarop antwoordde ik dat dit inderdaad het geval was, omdat het woord ‘verbeterpunten’ in de context van de coach niet passend was, waar dat in een andere context wel passend kan zijn.

Later op de dag raakte ik in gesprek met een vriend aan wie ik bovenstaand verhaal vertelde. Hij was het eens was met mijn verhaal én desondanks kreeg ik toch een kritische vraag: ‘De naam van je bedrijf is ‘jouw betere versie’ en daar zitten toch verbeterpunten in?’ Wauw! Wat een mooie vraag! Hij hield mij letterlijk een spiegel voor. Zijn vraag bracht mij terug naar de oorsprong van mijn bedrijfsnaam: waarom had ik die naam gekozen, jouw betere versie? Mijn antwoord luidde als volgt: ‘Jouw betere versie is van toepassing op iedereen voor wie iedere dag een nieuwe mogelijkheid betekent, om het nét wat beter te doen dan de dag ervoor.

Als dat voor jou ook zo is, ben jij op weg naar jouw betere versie!’ Lukt dit niet alleen, dan mag je contact (https://jouwbetereversie.nl/contact/) met mij opnemen voor een gratis én vrijblijvend kennismakingsgesprek waarin wij ontdekken wat ik voor jou kan betekenen. Mijn naam is Kenia Sanchez, gedragscoach, en ik help je graag op weg!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *